Skip to content
Bomullsängeln av Susanna Alakoski

Recension: Bomullsängeln av Susanna Alakoski

Bomullsängeln av Susanna Alakoski är den första delen i en romansvit om arbetarklasskvinnor under nittonhundratalet, baserad på hennes egen mormors liv. Vi får möta Hilda som växer upp med sina mostrar och deras män eftersom hennes egen mor fick stirrsjukan efter att dottern föddes. På bondgården där de lever är livet slitigt och alla måste hjälpas åt för att få mat för dagen. I tonåren övertygar vännen Helli henne att följa med till Vasa och arbeta i bomullsfabriken och där tar berättelsen fart.

Arbetet i fabriken är hårt och livet likaså. Hilda gifter sig och skaffar barn, men maken dör ung i en arbetsplatsolycka. Helli är driven inom den fackliga rörelsen och får Hilda med sig, även om det nog är motvilligt. Hilda i sin tur drömmer om en egen symaskin för att kunna sy finkläder åt de rika, och om hon får tid, åt sig själv.

Genom hela boken målas den tydliga bilden av Sverige som storebror (eller storasyster!) upp – en nation att se upp till och längta efter. I Sverige har arbetarna, kvinnorna, det så mycket bättre. Arbetsdagarna är kortare och kvinnorna har vackra kläder. Lönen är högre, livet är lättare. Jag känner kvinnornas längtan vibrera, trots det redogörande sakliga språket.

Hildas son och sonhustru tar sig så småningom till Sverige, närmare bestämt till Borås, för att arbeta i textilfabrik där. Förhoppningsvis får vi veta mer hur det går för dem (och om Sverige verkligen är så fantastiskt) i kommande böcker.

Bomullsängeln av Susanna Alakoski

Bomullsängeln är inte bara en berättelse om en kvinnas uppväxt och liv utan också ett stycke arbetar- och kvinnohistoria. Om hur bildning och klasskamp förändrar och förbättrar villkoren för många. Hur kvinnor utsatts, både privat och i arbetslivet, och hur deras kroppar och sinnen exploaterats för kapitalismens skull. Det märks att författaren har gjort ett gediget förarbete.

För Alakoski känns verkligen som en folkbildare. Allt jag läst av henne har haft samhället som huvudperson, och jag har fått kunskap om det svenska klassamhället genom karaktärerna och situationerna hon gestaltar. Textilarbetarnas liv ligger mig extra varmt om hjärtat eftersom flera generationer kvinnor i min egen släkt arbetat i textilindustrin i Borås.

Bomullsängeln av Susanna Alakoski finns att lyssna på via till exempel Storytel och Bookbeat. Boken går också att köpa på bland annat Bokus och Adlibris.

Läs vad andra har skrivit om boken.

Michaela Gester bokblogg