Skip to content
Den underjordiska järnvägen

Recension: Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead

Bokcirkeln träffades på en restaurang på centralstationen i mitten av januari för att diskutera Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead. Jag är mycket glad att vi läste den här boken i cirkeln, för annars hade den nog hamnat längre och längre ner i högen. Jag var beredd på tung läsning, och tung läsning fick jag.

Den underjordiska järnvägen är en berättelse om slaveriet i USA under artonhundratalet med flickan Cora som huvudperson. Hon lever som slav på en plantage i södern, föräldralös efter att hennes mor rymt. Hon blir övertygad av vännen Ceasar om att försöka fly mot norr, mot friheten. Hon kan nog inte riktigt greppa vad frihet innebär, men hon vet att nästan ingen lever länge på plantagen. Så vad har hon för val? Ceasar känner till en underjordisk järnväg som kan hjälpa dem iväg.

Den underjordiska järnvägen

Boken gestaltar knivskarpt slaveriet från både den förslavades, slavägarens och vita människors perspektiv. Cora möter motstånd på varje nytt ställe hon kommer till. Det går inte att lita på någon, inte ens på läkare, även om man har ett dokument som förklarar ens frihet med sig. Rädsla och undergivenhet tvingar fram angivare i vem som helst. Samtidigt finns människor som ger allt för att skydda personer som flytt från slaveriet.

Det är ett snyggt pedagogiskt grepp att gestalta det organiserade nätverk av människor som hjälpte slavar att fly med hjälp av en underjordisk järnväg. Det blir lättare för läsaren att greppa, om möjligt förstå, vilka risker människor har tagit – för att rädda en flyende och för att våga fly. Gång på gång får man i boken rasera en underjordisk station för att den delen av järnvägen har blivit påkommen av slavjägare och myndigheter.

Aldrig tidigare har jag läst en bok, som på något sätt behandlar slaveriet, som får mig att närma mig en insikt om hur det har varit. Det finns inga förmildrande omständigheter, ingen guldkant. Inget romantiskt skimmer över flykt. Det är lerigt och mörkt och varje litet ljud får en att hålla andan. Gång på gång känner jag hjärtat i halsgropen som vore det en spännande deckare, men det är ingen deckare utan en realistisk historisk skildring av å ena sidan, mänsklig grymhet, å andra sidan, överlevnadsinstinkt och mod.

Boken går att köpa på bland annat Bokus och Adlibris men finns naturligtvis också att låna via ditt bibliotek.

Läs vad andra har skrivit om boken.

Nästa gång vi ses ska vi diskutera Styr din plog över de dödas ben av Olga Tokarczuk.