Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson

Recension: Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson

Under sommaren har vi i bokcirkeln läst Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson. Vi träffades på Oceanen för att äta (vegan)korv och dricka öl, eftersom det är vad två av karaktärerna i boken gör vid ett av de få tillfällen som det äts.

Boken handlar om tre syskon, trillingar, som av olika anledningar befinner sig i olika delar av världen. Sebastian i London på ett hjärnforskningsinstitut där han inte riktigt vet vad han gör eller varför han är där. Matilda i Berlin tillsammans med sambo och bonusdotter som hon lever med som av en slump, på väg till en sommar i Västerbotten. Clara på väg till Påskön där hon ska intervjua en person för ett frilansjobb som hon ådrog sig enkom för att åka dit, och för att hon blev utlasad från sitt jobb.

Trillingarnas mamma samlar dem alla för ett mycket viktigt samtal där de får reda på ett förehavande som skedde deras första dag i livet, och som skakar om hela deras uppfattning om världen, familjen och sig själva.

Kolla in vad som döljer sig bakom omslaget. Ursnyggt!

Genom hela berättelsen imponeras jag av att dessa tre karaktärer, samt flera av de andra karaktärerna, har helt egna sätt att tänka, prata och se på världen – är hela universum i sig själva. Svensson har skapat karaktärer som känns som riktiga människor, inte bara som karaktärer. Berättelsen spänner också över så många platser i världen, vilka alla är så tydligt att författaren känner till väl.

Jag älskar det faktum att boken är en stor berättelse där man verkligen får komma nära personerna som den handlar om en liten stund (eller faktiskt en ganska lång stund för boken är rätt så tjock). Jag älskar också inslagen av magisk realism, exempelvis att det i berättelsen finns en apa, med en stark moralisk kompass, som dyker upp på olika ställen helt oförklarligt men med en tydlig agenda. Eller att saker händer som inte går att förklara, men som känns helt rimliga i sammanhanget. Som fan av magisk realism tänker jag inte så mycket på att det är just magiskt, jag bara gläds av att det finns där.

Läsningen var en fröjd, och samtalet om boken likaså. Som vanligt kan vi inte sluta prata om berättelsen och våra upplevelser av läsningen. Alla utom en gav boken en klar femma i betyg. Det, mina vänner, är inte illa.

Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson finns att köpa på bland annat Bokus, Adlibris och Cdon.

Nästa gång vi ses ska vi prata om Gun. Love av Jennifer Clement.

Läs andras recensioner här.