Gå förlorad av Agnes Lidbeck

Recension: Gå förlorad av Agnes Lidbeck

Med Gå förlorad avslutar Agnes Lidbeck sin triptyk efter böckerna Finna sig och Förlåten.

Jag minns när jag läste Finna sig för två år sedan – hur jag var provocerad och engagerad. Hur Lidbeck skrev om ett moderskap lika vasst som Lena Andersson skriver om tvåsamhet. Stundvis skrattade jag också åt det absurda i berättelsen. Jag lyssnade på Förlåten förra året: en berättelse om två systrar som ärver ett hus av sin far. Inte lika provocerad, och jag kunde se på de två systrarna med kärlek och ömhet. Dessa två hade fler ödmjuka drag än karaktärerna i Finna sig.

Därför hade jag ganska höga förväntningar på Gå förlorad som kom tidigare i år. Även den här lyssnade jag på, och denna tredje bok är likt den första inläst av Lidbeck själv. Än en gång är jag provocerad, men inledningsvis inte så engagerad.

Gå förlorad handlar om Anders, en medelålders man med fru och barn och en lite för nära relation till sin mor. Han bor i ett fint hus, arbetar tillsammans med modern på hennes privata psykologklinik, bakar surdegsbröd och tar fotografier i motljus som han varsamt redigerar och komponerar text till på Instagram. Anders har konstanta undergångstankar: tänk om dottern trillar av hästen och dör, tänk om allt brinner ner, tänk om jag förlorar min familj.

Gå förlorad av Agnes Lidbeck
Gå förlorad av Agnes Lidbeck som ljudbok

Likt en Inte nudda mark-lek testar han olika scenarier (naturligtvis är otrohet ett exempel) och försöker föreställa sig hur hans liv skulle te sig om dessa sker. Idel navelskådande, om du frågar mig, och jag dras inte riktigt med. Jag spjärnar emot och vill ropa Skärp dig!, men Anders hör inte min röst – för Anders hör bara sig själv, helt förlorad i att hålla sig flytande.

På ytan ser vi ett medelklassliv där allt det materiella är på plats och där familjen till synes har det bra. En jämställd relation och en helt ok lycklig familj. Skrapar vi bara lite på denna yta öppnar sig ett helvete. Agnes Lidbeck är fortfarande vass, med en blick på människor som lyser upp det fula, futtiga. Berättarrösten är nästintill hånfull och aldrig ömkande.

Efter att jag lyssnat klart på boken var mina tankar och känslor ganska splittrade. Jag tänkte då att jag inte tyckte om den. Men efter några dagar hade berättelsen sugit fast i mig. Och nu, några veckor efteråt, inser jag att jag verkligen tyckte om boken. Jag behöver inte tycka om Anders, men jag älskar hur Lidbeck porträtterar samtiden och medelklassen.

Gå förlorad av Agnes Lidbeck finns att köpa på bland annat Bokus, Adlibris och Cdon.