Skip to content
Verkanseld av Louise Boije af Gennäs

Recension: Verkanseld av Louise Boije af Gennäs

Jag har lyssnat på Verkanseld av Louise Boije af Gennäs, utgiven av Bookmark Förlag. Det är den tredje och avslutande delen i Motståndstrilogin. De första två delarna, Blodlokan och Skendöda, läste och lyssnade jag på i samband med att de kom ut 2018. Som spänningsromaner betraktade innehåller de mycket mellanmänskligt att grotta ner sig i. Inte vanliga deckare alltså. Långt ifrån. Och med en stor portion konspirationsteorier.

Om du inte har läst de första två böckerna ber jag dig sluta läsa den här texten nu, för att inte gå händelserna i förväg.

När Verkanseld börjar har det gått lite mer än ett år sedan huvudkaraktären Sara först blev överfallen och våldtagen, hennes pappa dog på ett mystiskt sätt och hon flyttade från Örebro till Stockholm för att börja om. Många personer i hennes närhet har dött efter det, inklusive hennes mamma och pojkvän, och många märkliga saker har hänt i hennes närhet. De enda hon egentligen har kvar är Sally och Andreas, som också är de enda personer hon vågar anförtro sig åt. Både BSV och Motståndet är henne hela tiden hack i häl, och det verkar ibland som att de båda spelar henne spratt. Onda, spark-i-magen-hårda spratt.

Materialet som hon hittade på pappans kontor är vad allting cirkulerar kring. Artiklar, dagbokstexter och andra texter som vittnar om att det inte går rätt till i maktens korridorer. Konspirationer, avfärdar de flesta det som.

Sara vet inte längre vem hon kan lita på, om hon över huvud taget kan lita på någon. Måste hon överge även vännerna Sally och Andreas för att inte de också ska drabbas av det skoningslösa maktspel som Sara har hamnat mitt i?

Verkanseld av Louise Boije af Gennäs
Verkanseld som avslutad ljudbok.

Louise Boije af Gennäs har målat upp en fasansfull, men ändå helt rimlig, konspiration om vem eller vilka som egentligen har makten i det svenska samhället. Nämnda artiklar som finns med i boken är autentiskt material, skrivna av framför allt journalister i Sverige. IB-affären, Palmemordet, Edward Snowdens visselblåseri. Skandaler och rättsvidriga fall. På många ställen hajar jag till när jag kommer på att det är riktiga artiklar, att det är verkligheten hon beskriver, även om hon väver in dem i en högst fiktiv berättelse.

Konspirationsteorierna har gjort trilogin extra intressant för mig, och är en av två anledningar till att jag läst och lyssnat på alla delarna. Den andra anledningen är karaktärerna och samtiden. Personerna i boken är komplexa och har djup. Deras handlingar motiveras, och alla känns som riktiga människor. Skickligt, precis som i Boije af Gennäs tidigare romaner, placerar hon personer och handling i tid och rum med tydliga samtida (i framtiden sedda som historiska) skeenden. Många hävdar säkert att böckerna kommer ha svårt att åldras på grund av alla tidsmarkörer, men där håller jag inte med. Alla minns vi både Palmemordet och IB-affären (även vi som var för små då, eller inte ens fanns). Vi kommer också minnas den varma sommaren 2018 och att vi i september samma år tvingades ha en övergångsregering efter valet och att det tog tid innan en ny statsminister kunde tillträda. Böckerna kommer att kunna leva länge på grund av tidsmarkörerna, på samma sätt som vi älskar att läsa om 1960-talet eller 1850-talet.

Boije af Gennäs erbjuder en möjlig alternativ förklaring till många samhällsomvälvande situationer. Jag får en hisnande känsla av hur det skulle kunna vara att leva i det åsiktsregistrerande och övervakade samhälle som vi … faktiskt redan lever i.

På det stora hela är Verkanseld en bra och välskriven bok, men inte den starkaste av de tre böckerna. Kanske för att jag vänjer mig vid att det otroliga ska hända, kanske för att det känns som att det mesta redan har sagts tidigare i berättelsen. Jag hade också velat ha ett annat slut, ett som skapar större konsekvenser än vad slutet på Motståndstrilogin faktiskt bjuder på. Men verkligheten överträffar säkert fiktionen.

Verkanseld av Louise Boije af Gennäs finns som ljudbok på både Storytel och Bookbeat. Den finns också att köpa på bland annat Bokus, Adlibris och Cdon.

Läs andra recensioner om Verkanseld här.

Michaela Gester bokblogg