In bemötande

Vi möter våra kunder varje dag, på ett eller annat sätt. En del pratar vi med, andra skriver vi till och många klickar in på våra webbplatser för att läsa om oss och vårt erbjudande. Som företag måste vi möta kunden på rätt sätt.

Hur möter man kunden på rätt sätt?

Det första du behöver tänka på är att kunden är en människa, oavsett om det är en privatperson eller ett företag. Som människor vill vi bli bemötta som individer. Vi vill bli sedda och hörda och satta i första rummet.

Det andra du behöver tänka på är att kunden reagerar på vad du säger och hur du säger det som om det kommer från en enda människa, oavsett om du representerar ett stort bolag med hundratals anställda eller om du har ett enmansföretag.

Bli du med kunden

Med detta sagt är det ganska enkelt. Bli du med din kund. I samtal, i brev eller mejl och på din webbplats – i alla kommunikationskanaler.

När du tilltalar kunden med du känner sig kunden både sedd och hörd. När hen läser texten på din webbplats kan hen relatera till det du vill förmedla eftersom du talar direkt till hen. När ni har kontakt via mejl blir det personligt. När ni talar i telefon med varandra är allt annat än du onaturligt.

Men är det inte artigt med Ni?

Den här frågan får jag ofta. På 1960-talet började vi dua varandra i Sverige. Tidigare hade man sagt Ni, använt personens namn eller hon/han när man talade med varandra.

Exempel

– Vill fröken Gester vara vänlig att öppna fönstret?
– Ja, visst. Vill Ni att jag öppnar båda så att det bli korsdrag?

Arbetare hade duat varandra i åratal. I syftet att demokratisera språkbruket ändrade bland annat Dagens Nyheter sitt tilltal från Ni till du och resten av Sverige hängde på. Det sägs att du-reformen slog till med full kraft efter att Bror Rexed tillträdde som chef på Medicinalstyrelsen och proklamerade att han skulle säga du till alla hädanefter.

Sedan dess har vi lagt titlarna och den omständliga artigheten åt sidan och duat varandra i Sverige. I och med det har vi inte blivit mindre artiga mot varandra. Vi visar bara vår artighet på andra sätt.

Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Språktidningen har skrivit intressanta artiklar i ämnet. Vill du läsa mer om du-reformen och dess effekter kan du klicka dig in på länkarna här nedanför.

Dagens Nyheter, 8 april 2014 – Du-reformen handlade om mer än bara du

Svenska Dagbladet, 27 februari 2016 – När infördes du-reformen?

Språktidningen, oktober 2007 – Du-reformen som blev en jag-revolution

Genom att använda Ni eller ni till dina kunder signalerar du distans. Å ena sidan låter du gammaldags, å andra sidan låter du högtravande och formell.

Använd du-tilltal

Så vad är kontentan av den här texten? Jo, oavsett vem du kommunicerar med så är det en människa, och människor vill bli sedda och hörda.

Vill du vinna förtroende hos dina kunder gäller det att möta dem som de vill bli bemötta. Tilltala dem med du och var personlig i all kontakt. Du kommer att tjäna på det i längden.

 Följ En textvärd blogg med Bloglovin

Recent Posts

Skriv något och tryck Enter för att söka