Jul på menyn av Debbie Johnson

Recension: Jul på menyn av Debbie Johnson

Jul på menyn av Debbie Johnson är en fristående del i feel good-serien om Café Havsbris. Printz Publishing har sedan flera år släppt mysiga romaner med jultema, och det här är alltså en av dessa. Jag har inte läst någon av de tidigare av samma författare, men boken är vad som verkligen kan kallas fristående, eftersom kaféet är det som främst håller böckerna samman.

Zoe och Kate har vuxit upp tillsammans i Bristol. När boken börjar har Kate nyss dött i bröstcancer och lämnat dottern Martha med Zoe (istället för morföräldrarna). Zoe och Martha lider båda av sorg, men kan av många anledningar inte sörja tillsammans. Zoe har svårt att axla föräldrarollen och Martha är grymt duktig på att vara bångstyrig tonåring som testar alla gränser. De behöver komma bort från Bristol båda två för att kunna börja om.

Efter en del googlande hittar Zoe den lilla byn Budbury som ligger på landet vid sydkusten där man kan hyra stugor under kortare perioder. Hon lyckas övertyga Martha om att de ska flytta dit ett tag, och det gör de efter lite tjafs. Väl där blir de varmt mottagna av människorna i byn och i synnerhet ägaren av Café Havsbris som har ett mycket gott hippiehjärta.

Jul på menyn av Debbie Johnson

Jul på menyn är på äkta feel good-vis varm och underhållande. Men allt är inte sockersött och gulligt, och även om karaktärerna är perfekt konstruerade för genren, finns där taggar som skaver. Många saker känns allmänmänskliga och boken sticker av från den vanliga dramaturgiska kurvan på ett uppfriskande sätt.

Det första som jag tar med mig från boken är känslan av community. Hur en hel by sluter upp runt de vilsna huvudpersonerna och tar dem till sina hjärtan, införlivar dem i gemenskapen. För det är något vi behöver för att leva, det är jag övertygad om. Känslan av gemenskap och trygga personer omkring oss.

Det andra jag tar med mig är alla bra bok- och musikreferenser. Både Zoe och Martha har en musiksmak som genomsyrar stora delar av berättelsen. De dansar till Bowies Rebel Rebel och nynnar på Queens We are the champions. Zoe som har jobbat hela sitt liv i bokhandel tänker i en passus att hon tycker om bägge Potter – både Harry och Beatrix. Nörden i mig myser.

Ska du bara läsa en bok med jultema i vinter så rekommenderar jag den här. Ska du läsa två böcker vill jag tipsa om Jag kommer hem till Jul av Joanna Bolouri, som kom för några år sedan på samma förlag. Den är både väldigt rolig och riktigt julig.

Jul på menyn av Debbie Johnson finns att köpa på bland annat Bokus och Adlibris. Du kan förstås också låna den på biblioteket.

Läs vad andra har skrivit om boken.