Sent på dagen av Tessa Hadley

Recension: Sent på dagen av Tessa Hadley

Precis innan Bokmässan började jag lyssna på Sent på dagen av Tessa Hadley, utgiven av Wahlström & Widstrand. Jag visste att hon skulle komma till Bokmässan och jag hoppades att jag skulle få möjlighet att lyssna på henne, vilket jag fick. Jag har tidigare läst hennes bok Syskonen (The Past) och var då inte så imponerad, för jag tyckte inte att det hände något. Men nu förstår jag att det handlade mer om mig, det var inte rätt bok vid det tillfället. För Tessa Hadleys böcker behöver verkligen läsas, inte bara skummas igenom. Jag kommer till det.

Sent på dagen handlar om fyra personer, Lydia och Zach, Alex och Christine. De är två gifta par som känt varandra i många år. Nu är de alla medelålders och har egna barn, som nu blivit vuxna. Zach dör plötsligt av en hjärtinfarkt vilket gör att hela världen stannar, åtminstone för nämnda personer eftersom han på något sätt varit gruppens mittpunkt. I en sådan här situation tänker man att de närstående ska finna tröst i varandra och komma varann närmare? Där tror man fel, för dödsfallet är som en katalysator för både oväntade händelser och medvetet dolda hemligheter.

Mer än så vill jag inte riktigt säga, för jag vill ge dig som läsare en chans att uppleva allting själv. Men, genom berättelsen förstår man ganska snabbt att Lydia och Christine har helt olika syn på sina liv. Hur de ens har kunnat fortsätta vara vänner genom alla år är för mig en gåta. Ena stunden håller jag med Lydia, den andra med Christine. Alex verkar till synes vara en hyvens kille men, som vore han en verklig människa, har han tillkortakommanden som heter duga.

Sent på dagen av Tessa Hadley

Bokens många röster gör läsningen till en svindlande upplevelse. Berättarperspektivet gör att man kommer riktigt nära personerna, så att det nästan bränns. På knappt tvåhundrafemtio sidor lyckas Hadley fånga hela de här fyra personernas liv och personligheter. Fint, fint mejslar hon ut deras drag, och med ett språk som även i översättningen är fantastiskt.

Det är dags för mig att damma av mitt exemplar av Syskonen, för jag är säker på att jag missade ett och annat förra gången.

Sent på dagen av Tessa Hadley finns att lyssna på via Storytel och Bookbeat. Boken går också att köpa på bland annat Bokus, Adlibris och Cdon.

Läs vad andra har skrivit om boken.