Testamente av Nina Wähä

Recension: Testamente av Nina Wähä

I Testamente av Nina Wähä får vi möta familjen Toimi en medlem i taget – många barn finns det och några av dem är vuxna. Någon har flyttat från Tornedalen till Finland, några bor i Stockholm. Alla bär de på en berättelse om vem de är och vem de skulle vilja vara. Det är en svår och mörk familjehistoria där allt det olyckliga redan har hänt, men där berättarrösten ger dig lite i taget likt en spänningsroman. Som läsare hölls jag hela tiden på halster och vågade knappt andas ut. Hemligheterna är många, och ingen vet hela sanningen.

Testamente av Nina Wähä

Boken handlar om att växa upp och skaffa sig en egen identitet i en familj där identitet inte är önskvärt, där alla har en praktisk roll och ser till att få mat på bordet. Den handlar också om psykisk terror och att använda kärlek (och hat) som lockbete. Arvet vi bär med oss och som vi inte kan bli fria från, hur långt vi än tar oss hemifrån. Och om den oerhörda moderskärleken som inte alltid kan formuleras.

Jag tror aldrig att jag har läst något liknande. Berättelsen är snyggt uppbyggd, som en karta att följa där berättaren leder en framåt genom snår och till synes onödiga detaljer som alla har sin funktion. Spänningen som Wähä skapar känns nästan som en deckare, med ett språk så oerhört exakt. Hon går djupt in i såriga relationer, glesbygdens påverkan på människor som växer upp där och längtan efter något annat (åtminstone för vissa i familjen).

Testamente av Nina Wähä finns att köpa på bland annat Bokus, Adlibris och Cdon.

Läs fler recensioner om boken.